ANNA3 | Wannes Vanderhoeven (orgel) & Judith Soumillon (harp) | Zomerse orgelklanken | Zondag 25 september 2016 | 17 uur | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

25 september 2016

Wannes Vanderhoeven & Judith Soumillon

17.00 uur concert

16.30 uur deuren open

 

tickets

10 EUR

8 EUR (hechte & beste vrienden ANNA3)

6 EUR (-26 jaar)

 

verkoop

aan de inkom

voorverkoop: G. Burssenslaan 17 2050 Antwerpen op weekdagen van 9.30 tot 11.30 u

Wannes Vanderhoeven is leraar muziekgeschiedenis, begeleidingspraktijk en orgel aan het Stedelijk Conservatorium in Mechelen en pianist-begeleider bij het Conservatoriumballet Mechelen. Sinds 1997 werkt hij regelmatig als gastprofessor aan de Artesis Plantyn Hogeschool Antwerpen. Hij concerteert in binnen- en buitenland, en was o.m. te gast als concertsolist en gastdocent op het festival "Dies Organorum" in Belgrado (Servië) en op het festival "Toulouse-les-Orgues".

Hij realiseerde enkele interdisciplinaire projecten rond het orgel: "Wie slaapt, heeft niet lief", naar de roman "Schlafes Bruder" van Robert Schneider met actrice Inge Lerno, "Zo stel ik mij de hemel voor" met actrice Sara Vanderstappen, en een "cross-over" programma met singer-songwriter Neeka.

In 2008 bracht hij in Toulouse en Amsterdam (Orgelpark) een unieke versie van de film "Carmen" van Cecil B.DeMille uit 1915, begeleid op harmonium. Hij is de vaste begeleider van Helicon-Lier. Als pianist-begeleider werkt hij regelmatig voor de dansopleidingen van "dé Kunsthumaniora" (Antwerpen) en P.A.R.T.S. (Brussel).

Judith Soumillion (19) studeert harp aan het LUCA School of Arts, Lemmensinstituut te Leuven bij Lieve Robbroeckx. Zij begon haar harpstudies tien jaar geleden aan het Conservatorium van Mechelen bij Aurélie Guerreiro Viegas en behaalde haar diploma met grootste onderscheiding en felicitaties van de jury. In 2014 wint ze de eerste prijs in het Belfius Classics concours.

Ze speelt als solist bij het Mechels Kamerorkest en het Jeugd orkest van Oost-Vlaanderen. Ze wint de derde prijs in de hoogste categorie bij de Harpegio wedstrijd. In 2013 speelde ze als solist bij het Mechels Kamerorkest en kreeg de hoogste onderscheiding met gelukwensen van de jury bij de VLAMO solistenwedstrijd voor snaar- en toetsinstrumenten. In 2012 nam ze deel aan de internationale wedstrijd 'Suoni d'Arpa' in Salsomaggiore, Italië.

In 2010 woont zij de internationale wedstrijd Godefroid bij en wint de eerste prijs bij de Harpegio wedstrijd, dat de deur opende voor deelname aan het internationaal harpfestival 'Seduced by Harps VII' in 2011. In 2009 won zij de eerste prijs in de Harpe Diem wedstrijd. Dit gaf haar haar de kans gaf om op te treden in het Internationaal harpfestival 'Seduces by Harps VI' in 2010. In 2008 werd zij laureaat van de Harpe Diem Masterclass.

Sinds 2007 neemt zij, geregeld deel aan Masterclasses en cursussen, in binnen en buitenland, bij gerenommeerde harpisten zoals, Jana Bouskova, Letizia Belmondo, Dominique Piana, Annie Lavoisier, Manja Smits, Robin Huw Bowen, Agnès Peytour, Bernard Andrès, Marie-Pierre Langlamet, Marielle Nordmann en Elizabeth Fontan-Binoche.

Uitvoerders

Wannes Vanderhoeven (orgel)
Judith Soumillon (harp)

Zomerse muziek

Het orkest van de engeltjes eindelijk compleet...

In de orgelkast van onze kerk zijn de schattige engeltjes uit de glasramen van de vorige kerk uit 1904 bewaard. Ze zijn daar op hun plaats: die engeltjes bespelen allerlei hemelse instrumenten, samen met ons grote orgel vormen zijn een hemels ensemble. Maar wie de instrumenten op die glasramen bestudeert, moet vaststellen dat er één hemels instrument ontbreekt: de harp is niet te vinden. Zondag 25 september, tijdens het slotconcert van onze Zomerse Orgelklanken, is dat gebrek weggewerkt. Judith Soumillon had haar prachtige harp meegebracht, en samen met Wannes Vanderhoeven speelden zij ons een hemels programma.

Judith Soumillon staat aan het begin van een veelbelovende carrière. Haar opleiding als harpiste begon zij aan het Conservatorium van Mechelen en het Lemmensinstituut te Leuven. Wie haar hoort zal niet verwonderd zijn dat ze haar diploma met felicitaties van de jury behaalde. In haar nog korte loopbaan heeft zij op zeer diverse podia opgetreden in binnen- en buitenland, en heeft ze al diverse prijzen gewonnen, onder andere het Belfius Classics Concours.
Wannes Vanderhoeven geeft les en begeleidt op het Conservatorium van Mechelen, en is gastprofessor aan het Departement Muziek en Dramatische kunst van Artesis Plantijn Hogeschool te Antwerpen. Hij heeft uitvoeringen op zijn naam in Belgrado en Toulouse, en werkt aan projecten met kunstenaars uit andere kunstgenres, zoals de actrices Inge Lerno en Sara Vanderstappen. Hij heeft ook op harmonium de vertoning begeleid van een ‘stomme film’ uit 1915 van Cecil B. Demille: Carmen. Daarnaast is hij de vaste begeleider van het koor Helicon, alwaar een zekere Herman Augustijns een vaste waarde is...

Van de kerkstoel naar de operazetel...
Deze twee veelzijdige kunstenaars hebben de vele aanwezigen die avond niet alleen een heerlijk concert geschonken, ze hebben ons ook iets geleerd: dat orgel en harp het uitstekend met elkaar kunnen vinden. Ook in de wereld van de musici was niet iedereen daarvan overtuigd: er is maar weinig muziek geschreven voor beide instrumenten. De Aria in Classic Style van de Marcel Grandjany, zelf een uitstekend harpist die een groot gedeelte van zijn carrière in de Verenigde Staten uitbouwde, is er een voorbeeld van. Judith Soumillon en Wannes Vanderhoeven lieten horen hoe mooi en sereen deze muziek kon zingen, gedragen door de akoestiek van onze kerk.
Zij brachten ook enkele solowerken voor hun instrument: Wannes liet een meditatief Adagio horen van Frank Bridge, een van de hele groten van de Britse muziek, een inderdaad heldhaftige Marche Héroique van Alfred Brewer, en een Elegy van George Ball. Deze drie componisten schreven voor het orgel, maar we hoorden ook een bewerking van  balletmuziek: als de Pizzicati uit Sylvia van Leo Delibes uit de orgelpijpen dartelden, waanden we ons even in de pluchen zetels van een of anderen zaal in Parijs. Judith vulde de ruimte met de volle en rijke klanken van haar feeëriek instrument in een Zortzico, een temperamentvolle Spaanse dans van Jesús Guridi, en we hoorden La Mandoline van Elias Alvars op de harp die broos klonk als glas en toch krachtig was.
Samen lieten ze nog een bewerking voor harp en orgel horen van het Intermezzo uit L’ Arlésienne van Georges Bizet. Weer danste balletmuziek door de kerk. Het leek of we de tutu’s hoorden ruisen.
En als we dachten dat het niet mooier meer kon zijn, brachten als afsluiter de Méditation van Charles Gounod. Toepasselijker kon hun keuze niet zijn: allemaal herkenden we de muziek van het Ave Maria.
Een ongewone combinatie? Het leek alsof de muziek voor onze kerk geschreven was, zo natuurlijk en harmonisch klonk het samenspel, zo meeslepend werden we door Judith en Wannes begeleid op een reis door dat voor ons onbekende muzikale landschap. De overtuiging en bezieling van beide kunstenaars sloeg over op het publiek. Hun aangename en verhelderende toelichting bij de gespeelde werken droeg ertoe bij dat de afstand tussen publiek en uitvoerders verdween. Samen hebben we van heel mooie en diepe muziek mogen genieten. Het was een dankbaar publiek dat nadien huiswaarts keerde.

Marc